PARODONTOSE ( PARADENTOSE ) – EN SNIGENDE SYGDOM

Parodontose, paradentose – eller periodontitis, som er den korrekte betegnelse, kaldes også de løse tænders sygdom. Det er en folkesygdom, som cirka 40% af befolkningen rammes af. Lidelsen starter som en almindelig tandkødsbetændelse med blødning fra tandkødet, og stoppes betændelsen ikke, breder den sig til knoglen, tænderne er fastgjort til, hvorved denne trækker sig tilbage/bliver opløst. Uden behandling vil tænderne til sidst blive løse og falde ud.

HVAD ER PARODONTOSE? OG HVORFOR FÅR MAN PARODONTOSE?

Parodontose skyldes en vedvarende betændelse i tandens støttevæv, herunder den knogle, som tanden sidder fast i. Betændelsen starter altid i tandkødet (gingivitis/tandkødsbetændelse), hvorfra den breder sig til knoglen. Man skal aldrig ignorere blødning fra tandkødet! Det kan blot skyldes et par dages dårlig hygiejne – men det kan også være et tegn på begyndende paradentose.

Både ved tandkødsbetændelse og parodontose er der tale om organismens reaktion på bakterier, som efterlades på tænderne under hygiejnen. Paradentose giver sjældent symptomer og har arvelige egenskaber.

Lægevidenskaben har også konstateret en sammenhæng mellem netop denne snigende kroniske infektion og andre sygdomme i kroppen: bl.a. hjerte/kar-sygdomme, diabetes, gigtsygdomme, psoriasis, alzheimers og flere andre almensygdomme.

HVORDAN HELBREDER MAN PARODONTOSE?

Paradentose er en meget lumsk sygdom, som oftest kommer gradvist. For det meste giver den ingen symptomer, så man mærker slet ikke til sygdommen, før tænderne bliver løse, eller når hævelse eller tandpine opstår. Så kan det allerede være for sent at redde tanden.

Hvis parodontosen opdages og behandles i tide, er der gode chancer for, at den bliver stoppet, men den allerede mistede knogle kommer aldrig tilbage. Sygdommen skal hele tiden holdes under kontrol med hyppige tandlægebesøg samt en optimal hygiejne, ellers blusser parodontosen op igen og knogletabet øges gradvist.

Ved parodontose har tanden mistet noget af sit fæste i knoglen, og tandkødslommerne vil altid være fordybede. Ved tandlægebesøgene renses tandsten og bakterier af på tænderne og i de fordybede tandkødslommer, og du vil blive vejledt med metoder til bedst mulig mundhygiejne.

Al forebyggelse sigter mod fjernelse af bakteriebelægninger på tænderne, som er årsag til betændelsen i tandkød og knogle. Forebyggelsen foregår derfor primært i forbindelse med den daglige mundhygiejne i hjemmet samt hyppige tandlægebesøg.

Men der er desværre stadig nogle, der aldrig får den bekæmpet og ender med en mund uden tænder.

RAMMER OFTE FOLK MIDT I 30’ERNE

Parodontose ses som regel kun hos voksne mennesker, idet den normalt ikke starter, før man er i midten af 30’erne. Opdages sygdommen hos yngre, kan der være tale om en mere aggressiv udgave af sygdommen ( Juvenil marginal parodontitis ), som kræver en ekstra ihærdig indsats med hensyn til mundhygiejne, hyppige kontroller hos tandlægen og behandling med antibiotika.

FOREBYG PARADENTOSE MED JÆVNLIGE TANDLÆGEBESØG

Opdages sygdommen i tide, kan den oftest behandles og komme under kontrol. Det er en af grundene til, at regelmæssig tandpleje er så vigtig.

Ved parodontose tilbyder vi dig en parodontosebehandling og herefter et løbende behandlingsprogram, der tilpasses til dit behov, og vi vil altid rådgive dig om din daglige tandpleje.

Vi er beliggende i Odder og hjælper også folk langvejsfra med bekæmpelse af paradentose og selvfølgelig i omegnen fra Beder, Malling og Samsø.

VI UNDERSØGER ALTID FOR PARODENTOSE VED DINE REGELMÆSSIGE UNDERSØGELSER

tandlaege, bente canter, paradentose