Rodbehandling

Hvorfor skal en tand rodbehandles? Det skal den fordi den nerven enten er død eller den er så påvirket af enten bakterier fra et hul/revne i tanden eller et traume fra f.eks et fald eller slag.

HVAD ER RODBETÆNDELSE?

Rodbetændelse dannes oftest ved, at en tands nerve dør eller bliver betændt på grund af bakterieindtrængen – som følge af et stort hul/revne eller et slag på tanden. Det kan give kraftig tandpine, men kan også foregå helt uden symptomer. Affaldsstoffer fra den døde nerve siver ud i omgivelserne og der kommer en knoglenedbrydning omkring rodspidsen.

HVORDAN FOREGÅR EN RODBEHANDLING?

Når vi rodbehandler, fjerner vi den døde nerve inde i tanden og desinficerer rodkanalen, hvilket kan tage flere behandlingsseancer. Efter endt desinficering bliver tanden fyldt med noget pasta og nogle små points.

Nogle tænder er fra naturens hånd skabt med komplekse nervekanaler og med noget, der minder om et floddelta ved rodspidsen. Her kan det – lige meget, hvor omhyggelig og god tandlægen er – være umuligt at standse betændelsen, som fortsat vil kunne ses på røntgenbilleder efterfølgende. Dette kaldes en rodspidsbetændelse – og kan oftest ikke mærkes.

Ved vedvarende betændelse ved en rodspids må der oftest et kirurgisk indgreb til. I dag er det i nogle tilfælde muligt at tage tanden ud, behandle roden og sætte den tilbage i kæben igen!
Ved en ubehandlet kronisk infektion, som rodspidsbetændelse, belastes immunforsvaret væsentligt (det er derfor, man ikke mærker den). Og flere og flere læger er blevet opmærksomme på sammenhængen mellem netop denne kroniske infektion og mange andre sygdomme bl.a. hjerte/kar-sygdomme, Altzheimers m.m.

KONTAKT OS:

Ring til os i dag på 86 54 50 50 og bestil en tid. Vi hører til i Odder, men har også hjulpet patienter med rodbehandling langvejsfra og selvfølgelig fra Beder, Malling, Samsø og omegn.