Rodbehandling

Vi har mange års erfaring med bekæmpelse af forskellige former for rodbetændelser. Derfor tilbyder vi rodbehandling til vores mange patienter i områderne omkring Odder, Beder, Malling og Samsø.

HVAD ER RODBETÆNDELSE?

Rodbetændelse dannes oftest ved, at en tands nerve dør eller bliver betændt på grund af bakterieindtrængen – som følge af et stort hul/revne eller et slag på tanden. Det kan give kraftig tandpine, men kan også foregå helt uden symptomer. Affaldsstoffer fra den døde nerve siver ud i omgivelserne og der kommer en knoglenedbrydning omkring rodspidsen.

HVORDAN FOREGÅR EN RODBEHANDLING?

Når man rodbehandler, fjerner man den døde nerve inde i tanden og desinficerer rodkanalen, hvilket kan tage flere behandlingsseancer. Efter endt desinficering bliver tanden fyldt med noget pasta og nogle små points.

Nogle tænder er fra naturens hånd skabt med komplekse nervekanaler og med noget, der minder om et floddelta ved rodspidsen. Her kan det – lige meget, hvor omhyggelig og god tandlægen er – være umuligt at standse betændelsen, som fortsat vil kunne ses på røntgenbilleder efterfølgende. Dette kaldes en rodspidsbetændelse – og kan oftest ikke mærkes.

HVORDAN BEHANDLER VI?

Ved rodbehandling af en tand eller ved vedvarende betændelse ved en rodspids må der oftest et kirurgisk indgreb til. I dag er det i nogle tilfælde muligt at tage tanden ud, behandle roden og sætte den tilbage i kæben igen!
Ved en ubehandlet kronisk infektion, som rodspidsbetændelse, belastes immunforsvaret væsentligt (det er derfor, man ikke mærker den). Og flere og flere læger er blevet opmærksomme på sammenhængen mellem netop denne kroniske infektion og bl.a. hjerte/kar-sygdomme.

KONTAKT OS GERNE

Ring til os i dag på 86 54 50 50 og bestil en tid. Vi hører til i Odder, men har også hjulpet patienter med rodbehandling fra Beder, Malling, Samsø og omegn.